
Znaczenie systemu SRS w pojeździe
System SRS (Supplementary Restraint System), czyli uzupełniający system bezpieczeństwa, obejmujący poduszki powietrzne, jest jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa biernego we współczesnych pojazdach. Niesprawność tego systemu nie tylko obniża wartość samochodu, ale przede wszystkim stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników pojazdu.
W wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 20 maja 2014 r. (sygn. akt XV Ca 330/14) sąd jednoznacznie uznał niesprawność systemu SRS za istotną wadę fizyczną pojazdu:
“W okolicznościach niniejszej sprawy wadą fizyczną w rozumieniu art. 556 § 1 k.c. jest uszkodzenie wtryskiwaczy, zużycie turbiny oraz niestaranne naprawy, a przede wszystkim uszkodzony system Airbag, które wpływają na zmniejszenie użyteczności ze względu na cel wynikający ze zwyczajnego przeznaczenia rzeczy.”
Świecąca się kontrolka SRS jako sygnał wady pojazdu
Świecąca się kontrolka SRS jest zewnętrznym objawem nieprawidłowości w systemie poduszek powietrznych. W omawianym wyroku sąd opisał znaczenie tego sygnału następująco:
“Sygnalizacja błędu SRS na zestawie wskaźników świadczy o nieprawidłowym funkcjonowaniu systemu bezpieczeństwa biernego pojazdu jakim jest system SRS, co stanowi poważne zagrożenie dla kierowcy i pasażera podczas użytkowania auta.”
Sąd zwrócił uwagę na możliwe konsekwencje niesprawności systemu SRS:
“Z niekwestionowanych ustaleń tego Sądu wynika, że w przedmiotowym pojeździe w razie kolizji może nie zadziałać poduszka powietrzna kierowcy (gdy uszkodzona jest kostka) względzie obie poduszki (gdy uszkodzony jest sterownik układu SRS).”
Typowe przyczyny awarii systemu SRS
W analizowanym wyroku omówiono kilka możliwych przyczyn awarii systemu poduszek powietrznych:
- Spadek napięcia na kostkach połączeniowych – z opinii biegłego wynikało, że: “Badanie pojazdu wykazało, że powodem palenia się kontrolki SRS jest spadek napięcia na kostce od poduszki kierowcy i ukazało także szereg innych, tzw. błędów niezidentyfikowanych, które często występują w sytuacji spadku napięcia na stykach.”
- Uszkodzenie sterownika poduszek powietrznych – rzeczoznawca stwierdził, że: “Tester diagnostyczny wskazuje na błąd komunikacji ze sterownikiem poduszek powietrznych, co może świadczyć o uszkodzeniu sterownika poduszek powietrznych poprzez kolizję drogową.”
- Wcześniejsza aktywacja poduszek – biegły wskazał, że: “Nie jest wykluczone, że kiedyś mogło wystąpić odpalenie poduszki. Jednakże fakt samego zdjęcia poszycia deski rozdzielczej nie świadczy o zaktywowaniu poduszki powietrznej, ponieważ przód pojazdu był naprawiany i mogła zajść konieczność technologicznego jego demontażu.”
Zapewnienia sprzedawcy a świecąca kontrolka SRS
Szczególnie istotna jest sytuacja, gdy kupujący zauważa świecącą się kontrolkę SRS już podczas oględzin, ale sprzedawca bagatelizuje problem lub udziela wyjaśnień mających na celu uspokojenie kupującego.
W sprawie rozpatrywanej przez Sąd Okręgowy w Poznaniu miała miejsce właśnie taka sytuacja:
“W momencie zakupu w pojeździe świeciła się kontrolka SRS, jednak mąż właścicielki pojazdu zapewniał powódkę, iż jest to związane z wymianą akumulatora i po przejechaniu 100 kilometrów, kontrolka przestanie wskazywać błąd.”
Sąd jednoznacznie stwierdził, że takie zapewnienie nie zwalnia sprzedawcy z odpowiedzialności:
“Co prawda powódka w chwili zakupu widziała palącą się kontrolkę SRS informującą o błędzie poduszek powietrznych, jednak została zapewniona przez męża pozwanej, iż błąd ten zniknie, a kontrolka przestanie świecić, po przejechaniu 100 kilometrów. Zatem i w tym przypadku nie może być mowy o uwolnieniu się sprzedawcy od odpowiedzialności.”
Niesprawny system SRS a normalne zużycie pojazdu
Istotne pytanie brzmi: czy niesprawność systemu SRS można uznać za normalne zużycie używanego pojazdu, którego kupujący powinien się spodziewać?
Sąd Okręgowy w Poznaniu jednoznacznie odpowiedział na to pytanie:
“Nie sposób jednak uznać, że niesprawność systemu SRS i powypadkowa naprawa są normalnym następstwem wcześniejszej eksploatacji pojazdu, a ich istnienie było objęte ryzykiem powódki, która zdecydowała się na zakup używanego samochodu za niższą cenę.”
Co więcej, sąd podkreślił znaczenie sprawności tego systemu dla bezpieczeństwa:
“W każdym, a tym bardziej markowym pojeździe, ważne jest bezpieczeństwo, którego on jednak nie zapewnia (kwestia poduszek powietrznych, z których przynajmniej jedna nie zadziała).”
Naprawa systemu SRS
W omawianym wyroku biegły opisał także typowe rozwiązania problemu ze świecącą się kontrolką SRS:
“Naprawa w praktyce polega najczęściej na rozebraniu kostki łączącej, oczyszczeniu styków i ewentualnym ich dogięciu. Jeżeli kontrolka świeci i powodem jest kostka pod fotelem kierowcy, to być może zadziała np. poduszka pasażera podczas kolizji. Kierowcy wtedy poduszka nie zadziała, ponieważ nie ma połączenia i nie ma impulsu. Z kolei w przypadku uszkodzonego sterownika nie zadziałają obie poduszki powietrzne.”
Sąd podkreślił także, że:
“Pełna naprawa systemu Airbag powinna wyeliminować błędy.”
Kiedy świecąca kontrolka SRS stanowi podstawę do reklamacji?
Na podstawie wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu (sygn. akt XV Ca 330/14) można wyróżnić następujące sytuacje, w których świecąca kontrolka SRS stanowi podstawę do reklamacji:
- Gdy sprzedawca zapewniał, że pojazd jest w pełni sprawny – niesprawność systemu SRS oznacza, że pojazd nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego (art. 556 § 1 k.c.).
- Gdy sprzedawca bagatelizował problem – jeśli sprzedawca twierdził, że kontrolka zgaśnie po przejechaniu określonego dystansu lub po innej prostej czynności, a tak się nie stało, jest to podstawa do reklamacji.
- Gdy niesprawność systemu SRS jest związana z wcześniejszą kolizją pojazdu – zwłaszcza jeśli sprzedawca zapewniał o bezwypadkowości pojazdu.
- Gdy naprawa systemu SRS wymaga znacznych kosztów – w takim przypadku kupujący może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Dokumentowanie niesprawności systemu SRS
W analizowanym wyroku kluczowe znaczenie dla udowodnienia wady miała opinia rzeczoznawcy oraz biegłego sądowego. W przypadku problemów z systemem SRS warto:
- Wykonać diagnostykę komputerową, która potwierdzi błędy w systemie SRS.
- Zlecić opinię rzeczoznawcy samochodowego.
- Udokumentować zapewnienia sprzedawcy dotyczące stanu technicznego pojazdu.
- Zachować wszelkie dokumenty z napraw i diagnostyki.
Podsumowanie
Wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu (sygn. akt XV Ca 330/14) dostarcza cennych wskazówek dotyczących prawnego znaczenia niesprawności systemu SRS:
- Niesprawny system SRS stanowi istotną wadę fizyczną pojazdu, zmniejszającą jego użyteczność ze względu na cel wynikający z przeznaczenia rzeczy.
- Świecąca się kontrolka SRS nie jest normalnym następstwem eksploatacji pojazdu i nie może być traktowana jako normalne zużycie.
- Zapewnienia sprzedawcy, że kontrolka zgaśnie po pewnym czasie, nie zwalniają go z odpowiedzialności, jeśli problem nie ustąpi.
- Niesprawność systemu SRS, zwłaszcza gdy jest związana z wcześniejszą kolizją, może być podstawą do odstąpienia od umowy.
- Dla udowodnienia wady kluczowe znaczenie ma profesjonalna diagnostyka i opinia rzeczoznawcy.
Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. Jeśli w twoim samochodzie świeci się kontrolka SRS, niezwłocznie zgłoś problem sprzedawcy i skonsultuj się z adwokatem specjalizującym się w sprawach motoryzacyjnych, aby zabezpieczyć swoje prawa.